20100110

kyla är farligt

Nu har det varit riktigt kallt här i sälen i flera dagar i sträck. Om jag inte mins fel har det inte varit under -15 sedan Jul helgen. Nu visar äntligen termometern -9 vilket är förbaskat skönt. Men kyla gör det svårt får både skidåkare och bil. För frysnings skador och förkyllningar är vanligt förekommande bland turister och arbetare uppe i fjällen just nu.

Bilar tar också stryck. vanligt förekommande är bilar i snö drivor, diken, och även dessa utan batteri. Och det sist nämnda drabbades jag av idag. När vi äntligen fått igång bilen bar det av raka vägen till statoil för en batteriladdare och förgreningsdosa. Så nu när motor värmaren är igång laddar batteriet. Så nu ska bilen starta fram över.

Tänkte jag bjuder på tre panoreringar från min skogs promenad jag gör fram och tillbaka till jobbet och hem varje morgon och kväll. Det är väldigt skönt och avkopplande att vandra bland dessa fina björkar varje morgon.



Inga kommentarer: